Är du Sveriges bästa Heartstone-spelare på Gymnasienivå?

Registrera dig och gör dig själv och din skola till den bästa Heartstone-skolan/spelaren i Sverige.

Turneringsinformation

  • Tävlingsform

    Gymnasiecupen kommer hållas online den 11-12 & 18-19 maj 2017.
    Turneringen kommer spelas i spelet Hearthstone.
    Deltagaravgiften per spelare är 100 kr.

  • Antal spelare i turneringen

    Vår målsättning är att samtliga spelare om anmäler sig ska få delta.
    Vi sätter dock en gräns på 64 spelare, för att kunna planera mer i förväg.
    Om intresset är stort kan detta komma att utökas

  • Gruppspel

    Spelas online. Alla möter alla i varje grupp i gruppspelet. Formatet är bäst av 5 (BO5).

    Var noga med att ta screenshot på matchslut för att kunna bevisa resultat.

  • Slutspel

    Spelas lokalt på Birdie i Uppsala. BO5. 

    Finalister från online delen av Gymnasiecupen möter finalister från den lokala HS turneringen på Birdie och gör upp på plats på Birdie.

  • Anmälan

    Anmäl er via gymnasiecupen.se. När vi mottagit lagavgiften och
    ett godkännande från er rektor bekräftar vi er anmälan.
    För att säkra en plats, anmäl er, kontakta er rektor och betala
    lagavgiften så fort som möjligt.
  • Betalning

    Betalning sker via gymnasiecupen.se. Vi rekommenderar att ni betalar avgiften så fort ni anmäler er. Kan ni inte göra det kommer vi att göra en separat sida där ni kan betala avgiften i ett senare skede.

  • Viktiga datum

    Gruppspel: Online 28-29 april & 5-6 maj
    Slutspel: På Birdie 10-13 maj

  • Priser

    Finalister vinner gratis biljetter till Birdie i Uppsala 10-13 maj 2018.

    Första pris
    1 st - Daedalus Apex G303 mus

    Info om övriga priser kommer inom kort!

Tävlingsreglemente

  • Decks

    Alla spelare måste ladda upp bilder på deras decklists innan turneringsstart.

    Har man glömt göra detta eller har lagt upp fel decks kommer man att diskvalificeras.

    Ladda upp bilden till eran decklist in anmälningsformuläret i rutan dedikerad för detta.

  • Decklists

    Om en spelare misstänker att motståndaren lagt in ett kort som inte finns i deras decklist de skickade in så kan de fråga en admin i Discord om kortet finns med i deras decklist. Det krävs då en printscreen på att motståndaren använt just det kortet.

    Om motståndaren har lagt in kortet i efterhand så diskas den från turneringen.

    Således är det absolut inte tillåtet att ändra sina decks efter att man anmält sig till turneringen eller under turneringen.

  • Kommunikation

    Kommunikation spelare emellan och med admins sker på Discord. Varje spelare bör närvara i Discord 20 minuter innan matchstart. Där sker även presentation av decks och bans. Admins i discord nickar Urzus och Beundra.

    Ni får Discord kanal av oss och ni ansluter med Skolnamn-Nick.

  • Turneringsformat

    Såväl gruppspel som slutspel spelas i bäst av 5 (BO5). Spelaren som når 3 vinster först vinner matchen.

    Var noga med att skicka screenshot på slutet av varje runda till admin i Discord för att bevisa resultatet. Detta görs endast i gruppspelet eftersom det spelas online.

  • Turneringsregler

    Alla matcher spelas med Hearthstones “Standard” format och enligt Conquest regler, dvs 4 decks och 1 ban.

    Innan en match kan börja måste varje spelare presenterat sina klasser och bannat en av motståndarens klasser. Spelare 1 och 2 presenterar och bannar enligt följande:

    Spelare 1-2-2-1-1-2-1-2, därefter följer bans. Spelaren som valde klass först (spelare 1 som är listad överst i bracket) bannar sist.

    Om en spelare väljer ett deck som spelaren redan har vunnit med eller som inte är tidigare presenterade, så kommer den rundan att räknas som en förlust och motståndaren får en vinst för den rundan. Matchen fortsätter.

    Om en spelare har lethal på bordet och någon spelare disconnectar av tekniska själ räknas det som en vinst för den som har lethal. Annars räknas rundan som förlust för den som disconnectat.

  • Matchstart

    Från utsatt matchstart skall alla matcher vara igång efter 15 minuter. Dyker en spelare inte upp 15 minuter efter matchstart lämnas automatiskt walkover och spelaren som är närvarande vinner matchen med 3-0.

  • Paus

    Om en/båda spelarna får tidsförhinder eller önskar en paus måste admin kontaktas via Discord för att ta ställning till om pausen godkänns. Varje spelare får ta en paus på 5 minuter som inte är av tekniska skäl.

  • Observation

    Admins får när som helst be om att få observera en pågående match. Nekas detta blir spelaren diskvalificerad. Vi kommer att kontakta er genom Discord för detta så var uppmärksamma på er Discord chat.

  • Internetuppkoppling

    Varje spelare ansvarar själv för att ha en stabil internetuppkoppling under turneringens gång. Om en spelare får tekniska problem får man 10 minuter på sig att återansluta till matchens lobby. Efter 10 minuter får den närvarande spelaren en matchvinst och resultatet blir 3-0.

  • Streaming

    Spelare går givetvis streama sina matcher på Twitch och liknande på eget ansvar. Således straffas inte ghosting och vi uppmanar spelare som streamar att ha en fördröjning på minst 10 minuter.

    Gymnasiecupen kommer att streama utvalda matcher med fördröjning.

  • Serverkrasch

    Vid eventuell serverkrasch bevaras resultatet i rundor som varit tills dess och

    matchen fortsätter. Den pågående rundans resultat är således ogiltigt. Kontakta admins vid serverkrasch.

  • Vid konflikt

    Uppstår en konflikt pausas matchen och admin kontaktas direkt via Discord. Cupadministratörer kommer att bedöma konflikten objektivt och avgöra eventuella straff. Straff kan innebära avdrag av rundor eller diskvalificering.

    Cupadministratörer förbehåller sig rätten att ändra regler under pågående turnering, detta inkluderar förändringar som är nödvändiga på grund av till exempel spel/programuppdateringar eller förändringar som anses nödvändiga.

  • Tredjepartsmjukvara

    Tredjepartsmjukvara som påverkar spelet, exempelvis Hearthstone Deck Tracker och liknande är strikt förbjudet och spelare som använder detta kommer att diskvalificeras. Misstänker du att din motståndare använder detta kontaktar du admin direkt med konkreta bevis.

  • Fair play

    Alla deltagare i Gymnasiecupen’s cuper måste spela för att vinna. Regelverket för Gymnasiecupens turneringar tas fram i samråd med aktiva spelare och erfarna Cupadministratörer.

    Om en spelare eller lag inte spelar för vinst, använder buggar i spelet, modifierar mjukvara, konfigurationsfiler eller hårdvara för att skaffa sig otillåtna fördelar, kan detta innebära att matchen kan komma att avbrytas, poängavdrag göras eller spelare och lag diskvalificeras från tävling och stängas av helt eller delvis från spel i Gymnasiecuper. Det är ej heller tillåtet för lag eller spelare att i förhand göra upp om så kallad vinstdelning eller potsplit.

    Gymnasiecupen har nolltolerans mot förnedrande språk, hot och hatbrott samt uttalanden som hotar eller uttrycker missaktning om etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet. Detta gäller samtliga plattformar kopplade till Gymnasiecupen, till exempel i text, voice ingame eller chattrum (IRC).

  • Övrigt

    Gymnasiecupen kan utan förvarning uppdatera regelverk och spelupplägg. Det är deltagarens eget ansvar att innan påbörjad tävling, läsa och ställa in sin klient/spel och programvara efter gällande regler.

    Först till kvarn är det som gäller för reservlag till turneringar. Inga reserveringar.

  • Admins

    Vi har ett antal admins som jobbar under varje turnering. Visa dem respekt och använd ett vårdat språk även mot dessa. 

    Admins ord är alltid lag.

HUVUDPARTNERS

Gymnasiecupen ägs av GBG E-Sport HB