Tävlingsreglemente

  • Grundläggande

    Läs noga igenom reglmentet, Gymnasiecupen kan utan förvarning uppdatera regelverk och spelupplägg. Det är deltagarens eget ansvar att innan påbörjad tävling, läsa och ställa in sin klient/spel och programvara efter gällande regler.

    Spel: Counter-Strike Global Offensive
    Plattform: PC
    Version: Senaste som finns i klienten
    Tävlingsform: 5vs5

  • Kommunikation

    Mellan lag, cupadministratörer etc: Sker via discord och kanalen Gymnasiecupen.
    Ladda ner clienten här.
    Och anslut till denna kanalen: Gymnasiecupen

  • Resultatrapportering

    Sker via #gymnasiecupen kanalen på discord. Varje lagkapten ska efter varje spelad match rapportera in resultatet med screenshot på scorescreen i klienten, uppladdad på valfri hemsida (tex Gyazo) till cupadministratörerna “beundra” eller “Urzus”.
  • Upprop/Närvaro

    45 minuter innan första matchen startar sker ett upprop i discordkanalen. Då behöver minst en från varje lag vara på plats för att underlätta för både med, motspelare och admins.
  • MAP POOL

    de_cache
    de_cobblestone
    de_nuke
    de_mirage
    de_overpass
    de_inferno
    de_train
  • Gruppspel

    Spelas i Bäst av 1 (BO1)
    I gruppspelet möter alla i gruppen alla 1 gång på en redan förutbestämd map. 1an och 2an från gruppen går vidare till slutspel.

    Poängfördelning
    Vid vinst = 3 poäng
    Vid oavgjort (dvs 15-15) = 1 poäng vardera

    Under gruppspelet kan det alltså bli oavgjort. Vid 15-15 är matchen slut och man spelar ingen förlängning under gruppspelet.

  • Slutspel

    spelas i Bäst av 3 (BO3)
    Vid bäst av 3 så bestäms vilka kartor som ska spelas genom en veto/banning process.
    Veto/bannings processen går till som följande:
    *Lag 1 tar bort 1 karta
    *Lag 2 tar bort 1 karta
    *Lag 1 tar bort 1 karta
    *Lag 2 tar bort 1 karta
    *Lag 1 väljer 1 karta
    *Lag 2 väljer 1 karta
    *Sista kartan som blir kvar är den avgörande kartan vid ställning 1-1 i kartor.
    Kommer lagen inte överens själva om vem som ska börja banna så kontaktar
    ni någon av Cupadministratörerna.

    Lagen kör en knivrunda för att fastställa om man startar som Counter-Terrorist
    eller Terrorist.

    Lagen är ansvariga att kontrollera reglerna regelbundet. Lagen måste förstå att
    reglerna är riktlinjer för att säkerställa ett spelande som är så rättvist som möjligt.

  • Anti-Cheat

    EasyAntiCheat är ett krav. Det är endast tillåtet att använda EAC från Playstar.se.
  • Servrar

    Alla matcher som spelas i Gymnasiecupen  ska spelas på server från Playstar. Alla spelare måste vara medlem på Playstar.se, laddat ner anti-cheatprogramet EAC och kopplat sitt steamID till playstar.se innan cupstart. Ni kan klicka på denna länk för att komma till en beskrivning av vad som behövs göras. Det är alltid lagkaptenen för “Hemma-laget” som ska bjuda in det andra laget på servern som man fått av Gymnasiecupen via mail. Hemmalaget är det lag som står överst i respektive match i spelschemat.

  • Record/Spela in match

    Recorda/spela in matchen via consolen inne i spelet är ett så kallat  In-eye demo. Du kan begära 2 demos från motståndarlaget. Se till att du meddelar en Cupadministratör om du vill be om demos. Du har 5 minuter på dig efter matchen har upphört att be om demos. Du har 15 minuter på dig att ladda upp ditt demo. Skulle din internetanslutning vara långsam, kontakta en Cupadministratör.
  • Matchstart

    Från utsatt matchstart skall alla matcher vara igång efter 15 minuter. Skulle det vara så att spelare saknas efter denna tid så får laget med minst mängd spelare inne på servern välja att spela Xvs5 eller lämna WO. Görs inget val av laget med färre spelare på servern inom en rimlig tid så kommer segern att tilldelas det lag som har 5 spelare inne på servern.
  • Pause

    Man har som lag möjlighet att pausa max 1 gång under en match oavsett händelse. (Även s.k. timeout). Det är endast tillåtet att pausa en match under freezetime. En pause kan endast tas när matchen väl är igång. Pausen får vara i MAX 10 minuter.
  • Buggar

    Att utnyttja eventuella buggar under spelets gång kan leda till omedelbar diskning eller rundavdrag, rapportera buggar omedelbart. Cupadministratören förbehåller sig rätten att avgöra hur vida en bugg utnyttjas och om straff är lämpligt. Ifall en bugg har använts i ett matchavgörande moment kontaktar ni en Cupadministratör med konkreta bevis.
  • Overtime

    Overtime spelas MR3 dvs 3 rundor som T och 3 rundor som CT, Startmoney är 10k! Använd kommandot ‘rcon overtime’ för att starta övertidsspel på servern. Man startar övertiden på den sida som man senast spelat på. Detta gäller ej i ev. gruppspel.
  • Vid lika poäng

    Om 3 eller fler lag från samma grupp i slutspelet har lika många poäng när alla matcher spelats, och inbördes möten inte avgör vem som går vidare, avgörs detta genom att vi räknar ihop totalt antal vunna rundor minus totalt antal förlorade rundor. De lag som har flest går vidare. En WO räknas som 6-0.

  • VAC BAN

    Vid upptäckt att någon deltagare är VAC bannad inom 365 dagar eller har fått en ban på Playstar.se för fusk så leder det till diskvalificering. Vid en VAC ban så bannas man från alla gymnasiecupens cuper och tävlingar tills VAC bannen har passerat 365 dagar. Detta gäller på samtliga Steam ID som ni haft registrerade på gymnasiecupen.
  • Serverkrasch

    Vid serverkrasch innan fjärde rundan avslutats startar ni om matchen. Vid serverkrasch efter fjärde rundan spelats så spelas matchen vidare med samma resultat och startmoney $6000.
  • Tredjepartsapplikationer

    Tredjepartsapplikationer som påverkar spelet får ej användas, script för Bunnyjump/stopsound/
    antiflash/fps/rate changers/burstfire/no recoil/turnscripts/center view/stopshoot eller awp scripts får ej användas.
  • Streaming

    Egen streaming av matcherna sker på eget bevåg. Gymnasiecupen sänder ett antal matcher från gruppspel och slutspel.

  • Vid konflikter

    Vid varje utnyttjad tvist eller dåligt uppförande är det en Cupadministratör som kommer att använda sitt omdöme för att avgöra eventuella straff. Straff kan innebära avdrag av rundor eller diskvalificering. Varje tillfälle är unikt och straffen kan variera, Cupadministratörer förbehåller sig rätten att ändra regler under pågående turnering, detta inkluderar förändringar som är nödvändiga på grund av till exempel spel/programuppdateringar eller förändringar som anses nödvändiga.

    – Vid konflikt pausas matchen i freezetime och lagkapten tar kontakt med Cupadministratör omgående. Konflikt som upptäcks efter match rapporteras till Cupadministratör omgående efter avslutad match.

    – Efter spelad match har ni som lag möjlighet att kontakta Cupadministratör angående något som ej gått rätt till i matchen. Cupadministratör tar därefter ställning till om det är något som skall kollas upp eller ej beroende på informationen ni framför.
    Vill man ha demo måste man begära det max 5 minuter efter match för att fuskanklaga. Man får begära demos från max 2 spelare per match.
    För att en cupadministratör ska kolla på demot måste man säga exakt vilken tid som händelsen man anklagar händer i demot.

  • Coachning

    Gymnasiecupen tillåter inte att man har coach in-game.

  • Fair play

    Alla deltagare i Gymnasiecupen’s cuper måste spela för att vinna. Regelverket för Gymnasiecupens turneringar tas fram i samråd med aktiva spelare och erfarna Cupadministratörer.

    Om en spelare eller lag inte spelar för vinst, använder buggar i spelet, modifierar mjukvara, konfigurationsfiler eller hårdvara för att skaffa sig otillåtna fördelar, kan detta innebära att matchen kan komma att avbrytas, poängavdrag göras eller spelare och lag diskvalificeras från tävling och stängas av helt eller delvis från spel i Gymnasiecuper. Det är ej heller tillåtet för lag eller spelare att i förhand göra upp om så kallad vinstdelning eller potsplit.

    Gymnasiecupen har nolltolerans mot förnedrande språk, hot och hatbrott samt uttalanden som hotar eller uttrycker missaktning om etnisk härkomst, religiös övertygelse, sexuell läggning och könsidentitet. Detta gäller samtliga plattformar kopplade till Gymnasiecupen, till exempel i text, voice ingame eller chattrum (IRC).

  • Övrigt

    Gymnasiecupen kan utan förvarning uppdatera regelverk och spelupplägg. Det är deltagarens eget ansvar att innan påbörjad tävling, läsa och ställa in sin klient/spel och programvara efter gällande regler.

    Först till kvarn är det som gäller för reservlag till turneringar. Inga reserveringar.

  • Admins

    Vi har ett antal admins som jobbar under varje turnering. Visa dem respekt och använd ett vårdat språk även mot dessa. 

    Admins ord är alltid lag.

HUVUDPARTNERS

Gymnasiecupen ägs av GBG E-Sport HB